Uudised

Miks on vaja koolitada põhikaadrit?

Teenindusettevõtted pööravad suurt tähelepanu uute inimeste koolitamisele, jättes kahjuks tagaplaanile meeskonna tegelikud ülalhoidjad – põhikaadri. Miks on vaja just neid koolitada ja mis juhtub, kui seda ei tee?

Iga ehitis on täpselt nii tugev nagu on tema vundament. Kuigi restoranimaastikul on ilm muutlikum kui Eestis, siis põhikaadrit regulaarselt koolitades on võimalik seda meeletut kaadrivoolavust vähendada.

Eestis on vaid paarkümmend restorani, kus põhikaader on tõeliselt kompetentne ja teeninduse üldine kvaliteet on kõrge. Ülejäänud 700-800 restorani sellega hiilata ei saa.

Enne kui hakkame rääkima põhikaadri koolitusest, teen igaks juhuks selgeks, et kes või mis see põhikaader täpsemalt on. Nemad on need inimesed, kes suudavad organiseerida restoranitööd ilma omaniku või juhataja sekkumiseta. Nad näevad suuremat pilti, vastutavad üldise heaolu ja sujuvuse eest. Põhikaader hoolitseb selle eest, et tema enda töö oleks esmaklassiline, kuid näeb ja hoolib ka restorani üldisest tasemest.

Tööle enne kui inimene saab “valmis”

Klassikaliselt käib tööjaotus restoranides ning kohvikutes järgmise skeemi järgi: uus inimene tuleb tööle, üldjuhul puuduvad tal pädevad oskused kelneritööks ja teda hakkab välja õpetama vahetusevanem või teenindusjuht. Paraku on neil oma tavatöö kõrvalt selleks aega piiratult ja kui koolitatavaid on enam kui üks, tekib ülekoormus kiiresti. See tähendab, et nad teevad rohkem, kui tegelikult jõuavad ning kannatab ka väljaõppe kvaliteet.

Oma töös näen sageli suhtumist, et uuele inimesele selgitatakse paari tunniga mõned peamised asjad ära ja visatakse kohe “tulle” ehk pannakse tööle. Tegelikult ta valmis pole, aga kellelgi pole füüsiliselt aega teda kauem koolitada. Riskida sellega, et vahetusevanem või teenindusjuht liigse töö pärast motivatsiooni kaotab või töökohta tahab vahetada, ei saa. Selle asemel riskitakse uute inimeste ebapädeva koolituse tõttu neis kerkiva liigse stressi, ärevuse ja hirmuga, mistõttu nende kaotamine on justkui kergem ja vastuvõetavam. Surve olla hea, kuid liiga väike väljaõpe tekitavad pinge, millele paljud kelnerid vastu ei pea ja lahkuvad. Kaadrivoolavus on selle nimi.

Ettevõtte tugevus = põhikaadri tugevus

Kui koolitada põhikaadri oskused tugevaks, kindlaks ja vastupidavaks, siis oskavad nad ka uusi tulijaid oluliselt väiksema vaeva ja energiakuluga välja õpetada. Asjatut rapsimist on vähem nii koolitades, saalis teenindades kui meeskonnaga koostööd tehes. Kogu teenindus sujub paremini, kvaliteet on kõrgem ja kliendid rahulolevamad.

Just nagu eeltoodud maja vundamendi näites, nii on ka ettevõtte tugevus võrreldav tema põhikaadri tugevusega. Nemad hoiavad asjad töös, määravad ära üldise kvaliteedi, taseme ja standardid. Mida koolitatum, kvalifitseeritum ja professionaalsem on põhikaader, seda paremini oskavad nad välja õpetada uusi kelnereid. Lisaks on seda konkreetsemad ka nende õpetused ja sujuvam kelneritöö. Inimesed tulevad üldiselt restorani toidu, mitte kelneri pärast, sest parimad kelnerid töötavad ja toimetavad tegelikult märkamatult. Kõlab karmilt, aga hea kelneritöö on olnud see, kui kõik sujus, klientidel ei tekkinud muresid ja nad justkui ei mäletagi kelnerit.

Põhikaadergi on sageli kokku pandud inimestest, kes said oma koolituse ja väljaõppe nii nagu teised – kiirelt paari tunniga, millele järgnes iseõppimine. Kes kui hästi ise on suutnud enda taset tõsta, sõltub inimesest. Kui pole tehtud põhikaadrile ühiseid koolitusi ning nende taset ühtlustatud, siis ei saa ettevõtte omanik kunagi kindel olla, millise professionaalsusega ka uute inimeste väljaõpe toimub. Ma ei saa edasi anda midagi, mida ma pole korralikult omandanud, usun ma.

Miks peab põhikaadrit koolitama?
• tõstab inimeste üldist töötaset
• ühtlustab põhimeeskonna oskusi ja pädevust
• kiirendab uute inimeste väljaõpet
• muudab kogu teeninduse professionaalsemaks

Kuidas põhikaadrit hoida?
Me kõik soovime pidevat arengut ja õppimist. Põhikaader samuti. Kui nad on ainult selles rollis, et peavad teisi koolitama, ise uusi teadmisi omandamata, siis tekib tüdimus. Ka ise arenedes ja väljaõpet saades hoiab ettevõte põhikaadri motivatsiooni kõrgemal.

Ettevõttel on kasulik, kui tal on kolm head ja pädevat kelnerit ning kolm nõrgemat. Kui ühe tugeva kohta on rohkem kui üks nõrk, siis läheb tasakaalupunkt paigast ära ja kogu tase hakkab liiga märgatavalt kõikuma. Lisaks muutub siis ettevõtte-sisene koolitamine keeruliseks ja tekitab liiga suurt ülekoormust, produtseerides poolikult koolitatud inimesi. Kannatab teeninduse kvaliteet, maine ja klientide rahulolu.

Kui tihti peaks põhikaadrit koolitama?
Ideaalis võiks põhikaader saada koolitust vähemalt ühe päeva igas kuus. Selle ajaga suudab ta jätta meelde piisavalt palju infot, seda kohe ka rakendada ja järgmisel korral demonstreerida. Ühekordseid koolitusi teha pole mõtet, pigem eelistada väiksemaid ja lühemaid, kuid viia neid läbi stabiilselt ja järjepidevalt.

Koolitamist vajavaid valdkondi on palju. Alustades klassikalise kelneritöö põhioskustega, lõpetades inimpsühholoogia, meeskonnatöö, lisamüügi ja teiste laiemat silmaringi tõstvate koolitustega. Oluline on, et ettevõttes oleks igast valdkonnast keegi tugev, kes tunneb oma eriala spetsiifikat, olgu see siis barista, sommeljee, baarmen või kelner. Alati on aga hea, kui kõik teavad ka teiste tööülesannetest ja –sisust nii mõndagi. See võib osutuda eriti kasulikuks olukorras, kui näiteks baarmeni peab haigestumise tõttu asendama kelner või vastupidi.
Mida tugevam on vundament, seda kõrgem on tase.

Tugevam aitab nõrgemat

Maailmas kehtib reegel, et tugevam aitab nõrgemat. See kehtib igas eluvaldkonnas. Paratamatult on õpetavaid inimesi alati vähem, kui neid, kes seda vajavad. Kui restorani eesotsas ja põhikaadris on pädevad ning suurte kogemustepagasiga inimesed, siis on nad võimelised andma oma teadmisi edasi oluliselt edukamalt. See eeldab aga põhikaadri kõrget taset ja head väljaõpet.

Ettevõttes, kus puudub kogemustega ja piisavalt suur põhikaader, on uutel inimestel raske sisse sulanduda ja areneda. Uutel töötajatel on liiga suur vastutus, see tekitab stressi ja motivatsioonilangust. Sama juhtub siis, kui põhikaader on ebakompetentne ja liiga väike.

Põhikaader on alus edukale restoraniärile.

Timo Kübar ja Andre Lätte

Teeninduskvaliteet OÜ

Log In

Create an account